NATHALIE BAARTMAN

(Borne 1973)

baartman‘Op het podium ben ik Nathalie in het kwadraat. Het was niet mijn droom om cabaretière te worden. Het was het gevolg van een prutserig bestaan. Ik wisselde van studies zoals anderen dat doen met tanden. Een betere wereld was m’n enige missie en daarom at ik veel biologische havermout. Want dat was niet in verpakt in plastic. Liefde was sowieso te hoog gegrepen. Ik slenterde liever. Op safari in januari. Verloren liep ik door de stad en snapte de mensen niet. Met hun haast en hun blikken op eenzaamheid. Alsof ik een dorp met groetjes met me meedroeg dat ik niet uiten kon.

Het verlangen was geboren. Vandaaruit begon ik te schrijven. Over mijn overleden moeder die nog leefde. Over warme chocolademelk drinken in ritueel groepsverband. En dat de carnivoren daarin stukjes rookworst mochten dippen.

Ik bleek cabaret te schrijven. Meldde me aan voor Cameretten en won in 2004 de persoonlijkheidsprijs. ‘Wereldvreemd’ werd ik genoemd. Dat snap ik nog steeds niet. Ik vind de wereld raarder dan mij. Uit het vergezicht naar een dorp ontstond in 2006 mijn eerste programma ‘Stam’. Daarna volgden zes programma’s. Met accordeon, harmonium, Bulgaarse zang, buikdans en veel verhalen.

Mijn cabaretprogramma’s zijn een absurde vertaling van mijn leven. Vrienden in de zaal hebben soms de neiging om op te staan en te roepen: ‘Dit is geen theater, hoor, ze borduurt werkelijk Jack Russels.’

Als ik terugblik zie ik dat ik in elk programma de hang naar een kleinere wereld bezing. Ik sta haaks op de Zuidas. Folkloristische thema’s boeien me. De vegetarische humor van bakleverworst. Het geluid van de Midwinterhoorn doet me tranen. Wandelen door Bulgarije en dan loeihard zingen in de bergen. Een leven in kruissteken. Alsof vrede en liefde verscholen ligt in het breien van een mutsje voor een kindje in Pakistan. Meestal raak ik de wol kwijt. Of app ik mezelf te pletter. Dat is de realiteit.

Daarin vind ik de grap. Dat dingen niet lukken. Zonder zelfspot is het leven te ernstig.’

Image

VOORSTELLING

Nu in de theaters

BREEK

“Innemende verteller die haar publiek overtuigend meeneemt.” (de Volkskrant)

‘Breek’ is een subtiel-hilarische voorstelling over kwetsbaarheid en het ongemak van stilte. Alles op het randje van de gekte.

Ze zei: “Neem een ‘breek’, joh. Dat kan hier op de stoeptegel. Hier heb je een hapje gefrituurde sprinkhaan. Verstil de gewoonte, troost die vreemdeling en luister. Het jeukt in je hoofd naar ongehoorde stemmen. Het varken knort je. Laat het barsten en regenen. Druppel en huppel. Breek die hartkorst en gooi je telefoon in het hooi. Bladder af en adem weer.”

De opvolger van ‘Voest’, gebracht door “een bijzonder, eigenzinnig en betrokken cabaretier”, zoals Theaterkrant Natalie Baartman omschreef.

breek

Eerdere voorstellingen

Voest (2016/2018)

- Da's Twents voor vuist.

- Vuist?! Gaat Baartman knokken?

-Vechten voor vrolijkheid en een beetje meer liefde, alsjeblieft.

- Hoe?

- Door zelf maar ‘ns te beginnen. En de rest volgt vanzelf!

Voest: een vurige voorstelling van een ontembare vrouw op vredesdrift


 

Louter (2014-2016)
Prei met mij (2012-2014)
Raak (2010-2012)
Los (2008-2010)
Stam (2006-2008)
Image

SPEELLIJST

vr 11 jan 2019 - Lindenberg Nijmegen
De Lindenberg

vr 18 jan 2019 - Parkgebouw Rijssen 
Parkgebouw Rijssen

za 19 jan 2019 - Podium Neede 
Podium Neede

do 24 jan 2019 - Stadstheater Zoetermeer
Stadstheater Zoetermeer

vr 25 jan 2019 - Theater PePijn Den Haag
Theater PePijn

26 jan 2019 - Theater PePijn Den Haag
Theater PePijn

za 2 feb 2019 - Beauforthuis Austerlitz
Beauforthuis Austerlitz

do 7 feb 2019 - Evertshuis Bodegraven
Evertshuis Bodegraven

vr 8 feb 2019 - Griffioen Amstelveen
Griffioen Amstelveen

vr 15 feb 2019 - Theater de Luifel Heemstede
Theater de Luifel 

za 16 feb 2019 - Theater De KiK Elst
Theater De KiK

di 19 feb 2019 - Stadsschouwburg Utrecht
Stadsschouwburg Utrecht

vr 22 feb 2019 - Theater de Meervaart Amsterdam
Theater de Meervaart Amsterdam

za 23 feb 2019 - De Kampanje Den Helder
De Kampanje Den Helder

vr 1 maa 2019 - Theater Orpheus Apeldoorn
Theater Orpheus Apeldoorn

wo 6 maa 2019 - Rietveldtheater Delft
Rietveldtheater Delft

do 7 maa 2019 - Kennemer Theater Beverwijk
Kennemer Theater Beverwijk

za 9 maa 2019 - Theater Het Postkantoor Bovenkarspel
Theater Het Postkantoor Bovenkarspel

vr 15 maa 2019 - Posttheater Arnhem
Posttheater Arnhem

za 16 maa 2019 - Theater De Dialoog Ermelo
Theater De Dialoog Ermelo

do 21 maa 2019 - HOFtheater Raalte
HOFtheater Raalte

za 23 maa 2019 - Theater Hof 88 Almelo
Theater Hof 88 Almelo

zo 24 maa 2019 - Theater Hof 88 Almelo
Theater Hof 88 Almelo

wo 27 maa 2019 - Theater Hanzehof Zutphen
Theater Hanzehof Zutphen

vr 29 maa 2019 - Kulturhus Denekamp
Kulturhus Denekamp

za 30 maa 2019 - Kulturhus Borne
Kulturhus Borne

do 4 apr 2019 - Cultura Ede
Cultura Ede

vr 5 apr 2019 - Theater De Tamboer Hoogeveen
Theater De Tamboer Hoogeveen

zo 7 apr 2019 - De Kleine Komedie Amsterdam
De Kleine Komedie Amsterdam

do 11 apr 2019 - Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden
Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden

za 13 apr 2019 - Isala Theater Capelle aan den IJssel
Isala Theater Capelle aan den IJssel

do 18 apr 2019 - Theater Den Heuvel Alphen (NB)
Streektheater Den Heuvel Alphen (NB)

za 20 apr 2019 - Theater Walhalla Rotterdam
Theater Walhalla Rotterdam

do 25 apr 2019 - DNK Assen

vr 3 mei 2019 - De Goudse Schouwburg Gouda
De Goudse Schouwburg Gouda

do 9 mei 2019 - De Oosterpoort Groningen
De Oosterpoort Groningen

vr 10 mei 2019 - Agora Theater Druten
Agora Theater Druten

do 16 mei 2019 - De Kleine Willem Enschede
De Kleine Willem Enschede

Image

COLUMN

Twentsche Courant/Tubantia

Liga Liegt

Het is zo goed bedoeld. De oudere dame die haar snoeptrommel opent voor mijn dochter en met uitnodigende stem zegt: ‘Pak maar.’ Mijn dochter die met glanzende en gretige ogen kijkt naar het knalroze, zoete gerei dat haar aanstaart. Thuis krijgt ze appels. Ze giert en giechelt als ze het schuimpje in haar handjes heeft. ‘Pak er nog maar eentje, hoor’, zegt de vrouw, die merkt dat het haar wonderwel lukt om hier een kind dolgelukkig te maken. ‘Nee, hoor, het is genoeg’, zeg ik. De dame kijkt me met onbegrip aan en sluit teleurgesteld haar trommel. 

Inmiddels leg ik het niet meer uit. ‘Weet u, het is hier een snoepje, daar een ijsje, dan weer een koekje. Iedereen vindt het leuk om een kind te behagen met suikergoed. Kleine moeite, een zak spekjes kost geen drol bij de Wibra. Die blije blik. Daar doe je het voor. Dat lukt je niet met radijs. Maar het is bewezen dat suiker niet goed is voor een lichaam. Het breekt kostbare vitamines af. Het vervlakt de smaak. Gewenning aan mierzoet, maakt andere smaken minder aantrekkelijk. Geen wonder dat groentes onder kinderen niet populair zijn. Een wortel verbleekt bij smurfenijs. 

‘Mag ze dan een liga?’ Die vraag krijg ik als ik de geglazuurde roze koek weiger. Liga is de grootste leugen die ik ken. Liga liegt. Liga is geen verantwoord tussendoortje. Liga is slimme marketing sinds 1923. In liga zit net zoveel suiker als in een theebiscuitje. En Fristi, Sultanan en Roosvicee doen aan deze gezonde mythe mee. 

‘Ik wil die boterham met pindakaas,’ zegt het jochie in de trein. ‘Nee,’ zegt zijn moeder. ‘Eerst hartig dan zoet.’ Ze geeft hem een boterham met smeerleverworst. Ik wil ingrijpen en zeggen: ‘In smeerleverworst zit varkenslever, varkensspek, varkensvlees, varkenscollageen, rijstebloem, zout, gehydrolyseerde soja-eiwitten , glucosestroop, dextrose, specerijen, sorbitol, ascorbinezuur, E304 en E307, suiker, gefermenteerde rijst, gistextract, aroma en conserveermiddel E250. Smakelijk eten! Ik zou voor de pindakaas gaan!’ Maar ik zeg niks. Elke ouder heeft het recht om z’n eigen kind te voeden met onwetendheid. 

Op het kindermenu staat patat met appelmoes en knakworst. Of pannenkoek met stroop. Een kind is geen onnozele kabouter die je kunt volproppen met culinaire gemakzucht. Net als taalontwikkeling, bestaat er smaakontwikkeling. Weg met de potjes en de zakjes! De Olvaritjes en de ‘in-een-hand-omdraai’- pakjes! Hoppa aan de olijven met dat grut. De bessen en de noten. En heus wel soms: Een dikke, vette ijsco!

Zorgelijk
Noabers
Oer!!
Fanatiek vleesloos
To do or not to do, that's the question
Image
Image

PERS

HetParool 21januari2017

Het Parool, 21 januari 2017


Scenes dec2016jan2017

Scènes, dec 2016 januari 2017


DeTelegraaf 26januari2017

De Telegraaf, 26 januari 2017


DvhN 7nov2016

Dagblad van het Noorden, 7november 2016


"deStentor

De Stentor, 9 februari 2015


DeTelegraaf 10feb2015

De Telegraaf, 10 februari 2015


deVolkskrant 10feb2015

De Volkskrant, 10 februari 2015


deVolkskrant 25januari

De Volkskrant, 25 januari


HetParool 30 april2015

Het Parool, 20 april 2015


Scenes april2015

Scènes, april 2015


Theaterkrant.nl 9 feb2015

Theaterkrant.nl, 9 februari 2015


 

De pers over haar programma RAAK:

Cultureel Persbureau: ‘Je moet om haar grinniken, en je krijgt tegelijk een licht desolaat, ongemakkelijk gevoel van Nathalie Baartmans absurde wereldbeeld. Ze zoekt in haar derde voorstelling verder naar de liefde en de tederheid… Onnozel is het geenszins. Daarvoor zijn haar gedachten en oneliners over de wereld om haar heen, die ze op de meest onverwachte momenten als strooigoed de zaal ingooit, te goed doordacht… Met ziedende passie.’

Leeuwarder Courant: ‘Het podium staat Baartman goed…Voor wie somber is en een therapie overweegt, heeft aan anderhalf uur met deze charmante cabaretière genoeg.’
de Volkskrant: ‘Een romanticus van het zuiverste water.’

Theaternetwerk.nl: ‘Ze houdt haar ogen open en observeert scherp. Haar programma brengt een intense vrolijkheid over, maar ook weemoed naar die absurde wereld van haar, die eigenlijk helemaal niet zo absurd is. Hoezo onnozel? Deze dame weet donders goed waar ze mee bezig is. Ze geeft ons een overtuigend theaterprogramma, waarin ze zichzelf kwetsbaar en persoonlijk opstelt. Iemand die zichzelf durft te zijn, ook op het toneel.’


Wereldvreemd meisje op zoek naar de waarheid

Volkskrant | 22 januari 2009

Haar humor schuilt in subtiele en rare wendingen. Bij Baartman past geen bulderlach, maar een gniffel. Ze weet met haar authentieke persoonlijkheid anderhalf uur te boeien…


Droogkomisch en absurd

Telegraaf | 19 januari 2009

Wat heel leuk is aan Baartman is dat ze volkomen haar eigen ding doet. Ze is geen pleaser. Ze is zo afwijkend dat het publiek soms niet weet wat ze met haar aan moet. Heel erg grappig en een opmerkelijk talent…


Dat moet je gezien hebben!

Theaterjournaal | 17 januari 2009

Het leukst aan Baartman is dat ze onvoorspelbaar is en blijft. Vergeten zal je Baartman in ieder geval niet snel als je ooit een voorstelling van haar hebt bezocht.’


Baartman maakt het leven leuker

Stentor | 21 november 2008

‘Los’, het tweede programma van Baartman, is mooi opgebouwd en barst van de komische originele vondsten. Het absurde cabareteske verhaal krijgt tegen het eind een andere wending. Dan zien we een prachtige toneelscène….
Deze comédienne blijft niet hangen in grappige voorvallen en anekdotes. Zij toont alle lagen van de “Bewust Ongebonden Vrouw” die keer op keer buiten de samenleving valt.


Belofte voor de toekomst

Trouw | 4 januari 2008

“Baartman belooft een belofte voor de toekomst; een cabaretière die kiest voor eigenheid in plaats van eenvormigheid.”

MEDIA

Promo Louter

Trailer Louter

Wakker Dier

Buikdans

Stam

CONTACT

Meer informatie en boekingen via:

Kik Productions
Postbus 13120
3507 LC Utrecht
030 2313416
info@kikproductions.nl
www.kikproductions.nl